استاد میثم ضیائی

استاد
  • تعداد ارسال ها

    4
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

صوتهای مورد علاقه من

اعتبار در سایت

1 Neutral

آخرین بازدید کنندگان نمایه

81 بازدید کننده نمایه
  1. استاد میثم ضیائی

    اخلاق

    باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید مباحث عرفانی، خود به دو بخش تقسیم می شود. الف: عرفان نظری ب: عرفان عملی مباحث عرفان نظری، یک بحث تخصصی است که نیاز به مقدماتی مانند فراگیری منطق، فلسفه دارد و بعد از این مقدمات کتابهای عرفان نظری مانند تمهید القواعد صائن الدین ابن ترکه،، شرح فصوص الحکم قیصری، و مصباح الانس ابن فناری خوانده می شود. مجموعة برنامه‌ها و دستوراتى كه يك سالك عملاً در خود پياده مى‌كند تا آنكه منازل سلوك را يكى پس از ديگرى سير نمايد و به حق نائل شود، عرفان عملى می گویند که باید در خدمت یک استاد کامل مکمل که مقید به شریعت و اداب ان است باشد. در واقع نقش استاد در تهذیب نفس و سیر و سلوک، بسیار تعیین کننده است و عارفان تأکید فراوانی کرده‏ اند. بدون داشتن استاد، قدم نهادن در مسیر سلوک، میتواند آفت‏هایی برای انسان داشته باشد که گاهی جبران‏ ناپذیر است. مانند وارد آوردن فشار بیش از حد بر خود و خروج از تعادل روحی و روانی بر اثر ریاضت‏های شدید و غلبه اوهام بر ذهن انسان یا گرفتار شدن در دام کبر و عجب و یا عدم تشخیص القائات شیطانی از الهامات غیبی و آفات و مفاسد دیگر که هر یک از آنها، برای سقوط معنوی انسان کافی است. البته در سیر و سلوک، کار اصلی را خود سالک انجام میدهد؛ اما استاد، نقش یک راهنمای با تجربه ‏ای را دارد که از این راه آگاهی دارد و از خطرات و خصوصیات آن مطلع است و وسیله حرکت را به خوبی میشناسد و آن را در اختیار سالک قرار میدهد. گاهی انسان سالک، نیازمند ذکر خاصی است تا حالت ومقام معنوی خاصی در او ایجاد شود که استاد آن را تشخیص میدهد. همچنین مراقبت‏هایی که سالک باید انجام دهد - که دارای مراتب مختلف است - تشخیص آن با استاد است. اگر مراقبه سالک بیش از توان روحی و معنوی او باشد، نمیتواند دوام بیاورد و از ادامه راه منصرف خواهد شد. . البته این بدین معنا نیست که انسان بدون استاد، نمیتواند به سعادت برسد؛ بلکه عمل به دستوراتی که به صورت کلی و عمومی در قرآن کریم و روایات آمده است و عمل خالصانه، تقوا داشتن، پاک بودن وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دادن، احترام به والدین و... همگی زمینه ‏ساز سعادت انسان میباشند و کم نبوده ‏اند بندگانی که از این راه‏ها به قرب الهی رسیده و شایسته لطف ویژه خداوند گشته ‏اند. دسترسی به استاد سیر و سلوک از طریق کسانی میسّر است که در این راه گام برداشته ‏اند و اساتید این راه را میشناسند. اما نکته مهم در این رابطه، این است که کسانی که به اسم ارشاد و هدایت و داشتن منصب استادی در راه معنویت، جوانان را فریب داده و آنان را از مسیر حق منحرف کرده ‏اند؛ در طول تاریخ اندک نبوده ‏اند. کسانی که خود بویی از حقیقت و بندگی خداوند نبرده ‏اند و قدمی در این راه برنداشته ‏اند و با کتاب و سنت آشنایی ندارند و تنها به قصد منافع دنیوی و کسب شهرت و دکان باز کردن خود را استاد راه معرفی کرده و دل‏های پاک و با صفا و خداجوی جوانانی را که به دنبال ندای فطرت خدایی در جست و جوی حقیقت میباشند، منحرف نموده ‏اند. بنابراین نمیتوان به سادگی و بدون تحقیق کافی و اطمینان به کسی سرسپرد و او را به عنوان استاد انتخاب نمود. پس در سیر و سلوک، ملازمت به دستورات شرع مقدس، اساس کار میباشد و نیاز به استاد را جبران میکند. از آیه شریفه سوره «عنکبوت» استفاده میشود که: هر کس در راه رسیدن به رضایت و خشنودی الهی تلاش کند، خداوند او را به راه‏های خود هدایت مینماید: (والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا ان الله لمع المحسنین»؛ «و کسانی که در راه ما مجاهده کنند، ما به سوی راه‏های خود هدایتشان میکنیم و خدا همواره با نیکوکاران است». اینکه میفرماید بعد از مجاهده و تلاش، مؤمن مشمول هدایت الهی می شود، اشاره به این است که خداوند اسباب و وسایل هدایت و به عبارتی سیر در طریق صراط مستقیم را برایش فراهم میسازد.
  2. استاد میثم ضیائی

    عرفان

    باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید در این زمینه کتب زیر را مطالعه بفرمایید: 1- اخلاق الهی نوشته استاد اخلاق مرحوم ایت الله مجتبی تهرانی 2- خودسازي براي خودشناسي، مصباح يزدي 3- تهذيب نفس، ابراهيم اميني 4- كتاب هاي استاد محمد شجاعي
  3. استاد میثم ضیائی

    عرفان

    با عرض سلام و خسته نباشید الف: اینکه ایشان سنی هستند، اول کلام است. زیرا شواهد مبنی بر تقیه و تحریف در اثار ایشان وجود دارد مثلا عبد الوهاب شعرانی که فتوحات ابن عربی را خلاصه کرده و نام آن را گذاشته« مختصر الفتوحات» اذعان می کند که نسخه هایی که الان در مصر از فتوحات موجود است همگی از نسخه ای نوشته شده که تحریف گشته است. بعلاوه در اثار ایشان که حدود 800 کتاب و رساله است، به اثاری بر می خوریم که سنی بودن او را مورد تامل قرار می دهد به عنوان مثال 1- «شق الجیب»[1] برای این کتاب عناوین دیگری نیز ذکر شده است مانند: «درّ الدرر»، «بدر الدرر»، «كتاب شق الجيب بعلم الغيب بكن و يكون و درّ الدرر»، «درّ الدرر فى معرفة العالم الأكبر»، «شق الجيب و رفع حجاب الريب فى إظهار أسرار الغيب».[2] علامه حسن زاده در مورد این کتاب می‌گوید: «محی الدین رساله شق‏ الجيب‏ را به‌خصوص درباره حضرت مهدى(عليه‌السلام) و در بودِ آن جناب و غیبت وی نوشته است.»[3] سبك نگارش رساله شق‏‌الجیب، رمزگونه می‏‌باشد؛ چنان‌كه ابن‏‌عربی در آغاز آن آورده است: «این رساله از علومی است كه جز بر صاحبان آن علم، واجب است پوشیده بماند».[4] سپس در جای دیگر کتاب می‏‌گوید: «خواستم آن‌چه را كه گاهی آشكار می‏‌كنم و گاهی پنهان، در این كتاب قرار دهم كه مرتبه نخست آن، این است كه این نسخه انسانیت مقام انبیاست و مرتبت دوم آن، مقام امام مهدی، منسوب به دختر نبی اكرم است».[5] 2- یا کتاب «عنقاء الـمُغرِب فی ختم الاولیاء و شمس المَغرب»[56] این کتاب با عناوین دیگری نیز شناخته می‌شود: «سدره المنتهى و سر الأنبياء»، «نغمات الأفلاك أو السر المكتوم» «الوعاء المختوم‏ على السر المكتوم»، «البحر المحيط الذی لا يسمع لموجه غطيط»؛ «سر المكتوم»، «كتاب الكشف و الكتم فی معرفة الخليفة و الختم».[67] مرحوم آیت‌الله سید جلال الدین آشتیانی در مورد عنقاء مغرب یا اسم دیگرش «الوعاء المختوم علی السّر المكتوم» می‌گوید این کتاب از بهترین آثار عرفانی در تمام دوران عرفان می‏‌باشد و مؤلف عظیم آن، آن را در شؤون ختم ولایت مطلقه محمدیه مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرج ه‌الشریف) و نحوه‌ی ظهور آن حضرت تألیف نموده است.[87] ابن‏ عربی در این كتاب در تبیین و توضیح خصایص و شروط و كمالات خاتم الولایه، به نقل امتیازاتی می‏‌پردازد كه آن‌ها را جز در شخص قائم آل محمد(صلی‌الله‌‌علیه‌وآل� � و سلم) و امام دوازدهم شیعیان نمی‌‏توان یافت. وی در آخر همان كتاب به تعیین صریح خاتم الاولیا پرداخته و می‏‌گوید: «فَاِنّ الإمام المهدی، المنسوب الی بیت النّبی؛ بدون تردید، امام مهدی، به خاندان نبی اكرم منسوب است».[9] 3- قصيده فى حق المهدى‏ این نسخه خطی که عثمان یحیی آن را فهرست کرده است قصیده‌ای است طولانی که در آن به حیات حضرت مهدی(علیه‌السلام) و شخصیت حضرت و فتنه‌های عصر ظهور و غیبت پرداخته است.[10] 4- صلوات خاصه محی الدین بر امام زمان(علیه‌السلام) محی الدین بن عربی رساله‌ای مختصر به نام «مناقب» دارد که با نام «رسالة فی الصلاة علی النبی و الائمة الاثنی عشر» و یا «صلوات محی الدین» نیز شناخته می‌شود. وی در این رساله مختصر، به بیان مقام شامخ چهاره معصوم و فرستادن درود و صلوات بر ایشان پرداخته است که اگر کسی محی الدین و مذهب او را نشناسد بی شک حکم می‌‌کند که گوینده‌ی این سخنان ناب، قطعا شیعه دوازده امامی است. و از آن‌رو که رساله مناقب، حاوی عبارات بلند عرفانی است چندین شرح تاکنون بر این رساله نوشته شده است که از جمله می‌توان به شرح مناقب عالم شیعی سید محمد صالح موسوی خلخالی(م1306ق) اشاره کرد. در آثار حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله تعالی) مانند ممد الهمم در شرح فصوص الحکم ص 644 و معاد شناسی مرحوم علامه طهرانی (ج 9 صص427، 490) به برخی از فقرات این صلوات ها اشاره شده است. برای اطلاع بیشتر از این کتاب می توانید به کتاب شرح مناقب محيى الدين عربى‏ نوشته سید صالح موسوی خلخالی ، ناشر: مطبوعات دينى‏، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1383 ب: بعلاوه امیر المومنین (صلوات الله علیه) فرمودند: «خُذِ الْحِکْمَةَ مِمَّنْ أَتَاکَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال‏»؛[11] حکمت را از کسى که آن‌را برای تو می‌آورد، بگیر و به آنچه گفته است، بنگر و به [شخصیت‏] گوینده نگاه نکن. بنابراین ما میزان داریم که قران و سخن اهل بیت (علیهم السلام) باشد و لذا اگر سخنی و مطلبی بود که با این دو میزان مخالف بود پذیرفته نمی شود و اگر موافق بود می توانیم بپذیریم. _________________________ پی نوشت: [1]. این کتاب با این عنوان «کتاب‌ شق‌ الجیب‌ فی‌ اسرار حروف‌ علم‌ الغیب‌«، در مجموعة الرسائل‌ الالهیة، در قاهره‌، به سال ۱۳۲۵ق‌ چاپ شده است. این کتاب در کتاب «الشجرة النعمانية بشرح صدر الدين القونوى‏» با تحقیق عاصم ابراهيم الكيالى الحسينى الشاذلى الدرقاوى‏، در انتشارات دارالکتب العلمیه بیروت به سال 1425 از ص61 به بعد آمده است. [2]. مؤلفات ابن عربى تاريخُها و تصنيفُها، عثمان يحيى و احمد محمد الطيب‏، مصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب‏، چاپ اول، 2001م،‏ ص394. [3]. هزار و یک نکته، پیشین، نکته631، ص388، و نکته 797، ص634. [4]. محی الدین ابن‏ عربی، حجاب هستی (چهار رساله)، رساله شق‏الجیب، مترجم: گل بابا سعیدی، تهران، ص127. [5]. همان، ص161. [6]. این کتاب با عنوان «عنقاء مُغرب‌ فی‌ معرفة ختم‌ الاولیاء و شمس‌ المغرب»‌، در قاهره‌، در سالهای ۱۳۳۲، ۱۳۵۳، ۱۳۷۳ق‌، و نیز۱۹۷۰م‌، به چاپ رسیده است. [7]. مؤلفات ابن عربى تاريخُها و تصنيفُها، پیشین، ص419. [8]. ر.ک: به مقدمه استاد سید جلال الدین آشتیانی بر "تفسیر فاتحه الكتاب" از مولفی ناشناخته، تهران، انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، 1402ق-1360ش. [9]. عنقاء مغرب فى ختم الاولياء و شمس المغرب‏، محيى الدين بن عربى‏، محقق و مصحح: عاصم ابراهيم الكيالى الحسينى الشاذلى الدرقاوى‏، بیروت، دار الكتب العلمية، 1426ق‏، ص93. [10]. مؤلفات ابن عربى تاريخُها و تصنيفُها، پیشین، ص515. [11]. لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، محقق و مصحح: حسنی بیرجندی، حسین، ص 241، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1376ش؛ تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم‏، محقق و مصحح: رجائى، سید مهدى‏، ص 361، دار الکتاب الإسلامی‏، قم، چاپ دوم، 1410ق.‏
  4. استاد میثم ضیائی

    عرفان

    باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید عین‏ ثابت‏ همان امری است که در فلسفه از ان به ماهیت و حد وجودى شی‏ء تعبیر می کنند و مقتضیات عین‏ ثابت‏ که هر یک به لسان حال و استعداد خواهشى دارند، از این عینشان یعنى ماهیت و حدشان منتشئ است .[1] و غیر قابل تغییر می باشد. پی نوشت: 1. حسن زاده آملى، حسن، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص 153، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1378ش.