رفتن به مطلب
نورنما

ریاضیات و عوالم اعداد با دید توحیدی

پست های پیشنهاد شده

بسم الله الرحمن الرحیم 

هوالاول و الآخر 

بنام آن حقیقت غیبی که مخلوق نیست ولی در اول وابتدای هر مجموعه ای از مخلوقات ودر آخر آن مجموعه مخلوقات وجودش مایه قوام آن مخلوقات هست 

چه آن مخلوق  انسانها باشند وچه آن مخلوقات  اتم وملکول باشد یا چه اعداد محاسباتی ریاضی ! 

 

جهت شروع در مباحث توحیدی ومبانی توحیدی در ریاضیات بحول ومدد الهی بایک مثال در خصوص شیوه کار توحیدی وعملیاتی در این باب شروع میکنیم وان شاء الله توفیق الهی مدد نماید و عنایت اهل بیت علیهم السلام یاریمان کند ، در حد وسع به مبانی اولیه توحیدی ریاضیات با بیان دلایل مکفی ان شاء الله خواهیم پرداخت.(البته در این پست هنوز مقدمه این باب را عرض نکرده ایم وصرفا به نمونه ای بسنده شده )

 

واما به تصویر رنگی زیر دقت نمایید که چگونه یک بازه 10 تایی اعداد را به تصویر کشیده ایم وسپس به نحوه ارتباط و ارزش مکانی اعداد دقت نمایید سپس توضیحات ذیل را مطالعه نمایید  

ریاضیات وتوحید.png

باتوجه به شکل بالا 

 

  عدد 0 : (عدد ) محل جهش به عالم بالاتر  در اسماء واعداد که بااینکه حقیقتی کاملتر دارد ولی بااین وجود نسبت به عالم پایینتر ،صفروخالی از وجودات عالم پایینتر هست 0  مثلا عدد10 اسمی کاملتراز 1 تا 9 هست ولی درمحل جهش کنونی هیچکدام از آنها نیست ودررتبه وعالم بالاتر وکاملتری ازآنها قرار دارد .(شاید بینهما برزخ لایبقیان هم تلویحا اشاره به این واسط جهش بین دو عالم عالی واسفل داشته باشد که نه از عالم بالاست ونه ازعالم پایینتر ومقام جهش بین دوشیء قطعا وجود دارد که سیر عرضی بین دو موجود محدودبه سمت باریتعالی هست که درآیات وروایات متعدد به آن اشاره شده که مثلا : دو نفر نیست مگراینکه سومی بین آندو وجودباریتعالی می باشدیعنی واسط بین دو شیء یا حتی دو عدد طبق این فرموده، وجود بینهایت باریتعالی که نامحدوداست می باشدچنانکه علوم جدید از زیست شناسی و فیزیک و ریاضیات و... هم براین مطلب صحه گذاشته اند  که مثلا در بین دو عدد یک و دو ،بینهایت عدد اعشاری وجود دارد ویا بین دو سلول هرچه قدر ریزتر رویم وجودات ریزتری الی بینهایت وجود دارندیا دربین دو اتم ، اگر ریزتر شویم وجودات ریزتری حتی مافوق مادی الی بینهایت وجود دارند)که اشاره به اسماء جلال واسماء غیبی یا حقیقت غیبیه دارد.

______________________________________

عدد 1 : اشاره به مقام وحدت که درهمه عوالم ظهوری آیه و اشاره وناظر ونشات گرفته از این مقام وجود داردکه سایر وجودات آن عالم وسایراعداد از آن عدد سرچشمه ونشأت 
گرفته اند و ابتدا این وجود واحد ، دو وجود را  باذن باریتعالی ایجاد میکند، چنانکه نورمحمدی صل الله علیه وآله ازآن نور واحد دو نور حضرات معصومین امیرالمومنین علی علیه السلام ونور فاطمه الزهرا سلام الله علیها ایجاد شدند و از تلفیق آن دو نور ،نورسایر ائمه معصومین علیهم السلام وازآنها وجود سایر وجودات ساری وجاری شد.ومظهر اسماء جلال الهی هست .
عدد 2:   در رتبه ای پاینتر از رتبه عدد یک که دارای مقام وحدت وجلال وعلو بود ، می باشند که دو وجودند مجزا از هم همانند دو نورندکه که هردو وجودی مستقل دارندولی در عرض هم ،کنار هم قرار دارند ،وجمع بسته شده اندو درمحاسبات ریاضی بخواهیم اعداد که نورها یااسماءالهی هستندرا جمع ببندیم مانند دو خط صاف در کنار هم درعرض هم قرار میدهیم تا جمع بسته شوند  ،واگر از عدد 9 مقدارشان زد بیرون ، به عالم بالاتری جهش کرده اند لذا مقدار اضافه ی کمتریامساوی 9 را در عالم پایین قرار میدهیم ویک یا چند بسته دیگرکه از 9 زده بالا ،را به عالم بالاتر انتقال میدهیم ،باتوجه به اینکه 10 ،یا 20 علامت جهش اندوصرفا ظرف اند وعلامت عالمی بالاتر، وخود غائبنددربین سایر اعدادکمتریامساوی 9 - پس هر عدد همانند ظهور اسمی از اسماءالهی هست که در جمع بستن همچون خطی در عرض همدیگر  قرار میگیرند  برخلاف عمل ضرب که علامت تصادم وقائم شدن و دخول عوالم واسماء واعدادواین خطوط بر هم است ، لذا در ضرب اعدادی که خطوطی هستنددرحال سیر صعودی به عالم بالا هستند را با عدددوم که مثلا درحال سیر نزولی به عالم پایین هستند را قائم برهم و عمود بر هم رسم میکنیم تا نقاط تصادف این خطوط باهم برابر بشود با جواب نهایی حاصلضرب دو عدد و هرکجا تعداد نقاط بیشتر از 9 شد ، نشان از صعود مقداری از آن عدد به عالم بالاتر است که رتبه اش اگریکان بود دهگان میشود واگر دهگان بود صدگان میشود والی آخر به همین منوال محاسبه میشود .
وعدد 2 که نماد تعدد هست را نیز شاید بتوان نماد وآیه ومظهر جمال الهی دانست که باتوجه به مشاهدات ، جمال درتعدد ها ظاهرمیشودونه در واحد ،از تعدد رنگها گرفته تا تعدد مزه ها و.... و تعددی که در باب بهشت اخروی دائما ازآن صحبت به میان آمده که بهشت مظهر جمال الهی هست 

* دقت شود،که شاید یکی ازمصادیق الف الف عالم ، همین عوالم اعداد هست .
عدد 9 : خاتم واتمام کننده مقدار هر عالم ازاعداد هست در یک سیر عددی .
 
 

* البته سوای مطالبی که عرض شد ، شاید بهتر بود بجای تصویر 8 ضلعی، تصویر مکعبی در عکس مربوطه قرار داده میشد که 8 ضلع دارد و با خانه کعبه که در روایات مرتبط با اسماء الهی ازآن یاد شده  و مرتبط با توحید خوانده شده ونماد وحدت وتوحید است ،بیشتر مرتبط  می شد !  که اگر کسی باتوجه به باریتعالی،  کعبه دل را به نور واحد محمدی صل الله علیه وآله گره بزند سرانجام به حقیقت غیبی باریتعالی خود را وصل شده خواهد یافت .

 

 

که در روایت هست :

از امام صادق(ع) سؤال شد: براى چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟ آن‌حضرت فرمود: «زیرا چهارگوش می‌باشد». سؤال کننده پرسید: براى چه چهارگوش می‌باشد؟ امام(ع) فرمود: «زیرا محاذى و برابر بیت المعمور[1] است و آن چهار گوش می‌باشد». سائل پرسید: براى چه بیت المعمور چهار گوش است؟ امام(ع): «زیرا محاذى عرش است و آن چهار گوش می‌باشد». محضر مبارکش عرض شد: چرا عرش مربّع است؟ آن‌حضرت فرمود: «زیرا کلماتى که اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اکبر».[2]
محمد تقی مجلسی(ره) در شرح این روایت و ارتباط این چهار کلمه شریف با چهار گوش خانه کعبه، چنین می‌گوید:
بیت المعمور مربّع است؛ زیرا برابر عرش است که مربّع می‌باشد و چرا عرش مربّع است؛ زیرا کلماتى که بناى اسلام بر آن نهاده شده، چهار کلمه است که به آن «تسبیحات اربعه» گویند.

___

[1]. بر طبق روایات؛ «بیت معمور» خانه‌اى است در آسمان، که محل زیارت ملائکه است و فرشتگان آن را به عبادت آباد دارند. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 19، ص 6، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ طبرسى، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 4، ص 187، انتشارات دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، چاپ اول، 1377ش.
[2]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 398، کتاب فروشى داورى، قم، چاپ اول، 1385ش.
___
منبع روایت:

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×